tiistai 4. elokuuta 2015

Mökillä

Montaa kertaa ei tällä kesälle ole Novan kanssa mökille ehditty, mutta onneksi kelit suosi silloin kun päästiin :).



Lentävät shetlantilaiset








Miten niin ei mennä tästä? 








lauantai 25. heinäkuuta 2015

Avo-luokan korkkaus rallyssa

Novan kanssa on rally-tokossa pidetty kahden kuukauden kisatauko ja ollaan treenattu avoimen-luokan liikkeitä. Kesällä saatiin hullu idea, että lähdetään rally-tokon SM-joukkuekisaan, jos saadaan joukkue kasaan. Joukkueeseen pääsyn ehtona oli vähintään yksi ja korkeintaan kaksi tulosta luokasta, jossa kisaa. Meillä kun oli jo kolme hyväksyttyä tulosta alokas-luokasta, niin tarvittiin tulos avoimesta luokasta. Jotta homma ei olisi liian helppoa niin ilmoittauduttiin vaan OKK:n järjestämiin rally-kisoihin, joten jos joukkueeseen halusi hakea, niin tulos piti saada.

Keli suosi kaikkia muita paitsi muutamaa ensimmäistä alokas-luokan koirakkoa. Tuomarina toimi Tytti Lintenhofer. Ratapiirros julkaistiin ilmoitustaululla etukäteen ja rata vaikutti mielenkiintoiselta. Ainoa paikka joka oikeastaan pelotti, oli lopussa kun houkutus oli suoraan hypyn jälkeen. Seurattiin rataantutustumista ja yllättäen huomattiin, että hypyksi radalle laitettiin toko-hyppy agility-hypyn tilalle :o. Kertaakaan sitä ei oltu treenattu, joten vähän pisti jännittämään. Houkutukseen ei onneksi tullut ruokaa, vaan tuomari asetti sinne sateenvarjon ja hanskan. Ennen rataantutustumista jännitti ihan hirveästi, mutta Tytti on onneksi mukava tuomari ja sai jännityksen vähenemään radan läpikäynnin aikana :).

Novan kanssa oleskeltiin kisa-alueella pari tuntia ennen omaa suoritusta, että Novan vire laskee tarpeeksi alas. Loppujen lopuksi kun radalle mentiin, oli virhe ihan hiuksenhienosti jopa liian alhainen, mutta toisaalta Nova suoritti radan täysin hiljaa :). Virheitä tehtiin muutama. Nova ei ollut ensimmäisellä kyltillä täysin mukana joten pyörähdys ei onnistunut ensimmäisellä käskyllä. Pysähdyin ja pyöräytin Novan uudestaan, joten saatiin -3 vp, Seuraava virhe tuli nkyltillä 270 astetta vasemmalle, -1 vp vinoudesta ja kolmas virhe tuli kun Nova edisti ja kyltille pysähtyessä pakitti oikealle paikalle, tästä kans -1vp.
Radan tuloksena siis 95 pistettä sadasta :D! Ei huonompi Avo-luokan korkkaus. Vielä kun treeniryhmästä kaksi sai RTK1:sen ja Nevikin tuloksen Alo-luokasta, niin huomenna herkutellaan treeneissä urakalla :).

Pyörähdys
Kuva: Sari Eskelinen

Kuva: Sari Eskelinen

Kuva: Sari Eskelinen

Kuva: Sari Eskelinen

Kuva: Sari Eskelinen

Kuva: Sari Eskelinen


Seuraavaksi nokka kohti SM-joukkuetta ja agilitykisoja ;).

torstai 2. heinäkuuta 2015

Koularia metsästämässä

Tämän kesän tavoitteena oli saada  Novan kanssa viimeinen ykköstulos tokossa ennen sääntöjen vaihtumista 1.8.. Seuraava koe piti olla lauantaina Kuusamossa, mutta onnistuttiin saamaan peruutuspaikka kahden päivän varoitusajalla noutajayhdistyksen toko-kokeeseen tälle illalle. Koe järjestettiin Kaukovainiolla, joten ensimmäistä kertaa oltiin oman kentän ulkopuolella toko-kokeessa. Sää oli vaihteeksi sateinen, mutta se ei onneksi Novaa haitannut,

Paikkamakuussa viereinen koira lähti rivistöstä ohjaajansa luokse, mutta Nova pysyi paikallaan ja suoritti liikeen hyvin piipaamista lukuunottamatta. Yksilöliikkeissä Nova oli paremmassa vireessä ja ääntelyä ilmeni lähinnä seuraamisten liikkeelle lähdössä ja hypyssä. Muuten tekeminen oli hyvää ja tuomari kehui Novan motivaatiota ja keskittymiskykyä :).
Kokeesta saatiin mitä haettiin :). Pisteitä 179/200, I-tulos, TK1 ja bonuksena vielä 3.sija! Nyt jäädäänkin sitten tauolle opettelemaan uusia sääntöjä avoimeen luokkaan :).

Luoksepäästävyys 10
Paikkamakuu 8
Seuraaminen kytkettynä 8,5
Seuraaminen taluttimatta 9
Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 10
Luoksetulo 10
Seisominen seuraamisen yhteydessä 8
Estehyppy 8
Kokonaisvaikutus 10


keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Kevään kisailut

Viimeisen postauksen jälkeen on taas kisailtu jonkin verran.
Agilityssa kakkosista on haettu parempia ja huonompia Hylsyjä, yksi tuloskin on mukaan mahtunut (15vp).
Nanon kanssa kisattiin pitkästä aikaa virallisissa kisoissa ja komeasti eka radalta 0. Toisella radalla oma moka kielto, kun Nano jäi selän taakse, tulos siis 5.
Millikin pääsi eläkkeltä agiradoille epiksissä ja yhdissä treeneissä. Ihana katsoa kun toinen on niin innoissaan ja nauttii menosta :).

Kuva: Sari Eskelinen

Kuva: Sari Eskelinen

Kuva: Sari Veikkolainen

Rally-tokossa jatkettiin samaa linjaa kuin aiemminkin. Kemissä käytiin kisaamassa. Yhtä haistelua vaille täydellinen rata, pisteitä 99/100.
Seuraavan kerran oli tarkoitus kisata Kalajoella, mutta huonon sään takia (myrskytuuli) kisat siirrettiin Kannukseen. Siellä rallateltiin toinen 100 pisteen rata ja kotiin tuomisena RTK1!. Seuraavaksi treenataan sitten AVO-luokan liikkeet kuntoon :).

Tokossa ollaan käyty muutamat OKK:n kisat. Vähän ongelmia aiheutti agikentä ja muutenkin ulkona olevat häiriöt. Ensimmäisestä kokeesta pisteitä 141 -> 2-tulos
Luoksepäästävyys 10
Paikkamakuu 0
Seuraaminen kytkettynä 9 1/2
Seuraaminen taluttimatta 9
Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 10
Luoksetulo 5
Seisominen seuraamisen yhteydessä 8 1/2
Estehyppy 7 1/2
Kokonaisvaikutus 9

Seuraava toko-koe oli myös OKK:n ja paikkana sama agikenttä. Tällä kertaa oltiin molemmat paremmin kartalla ja tuloskin oli sen mukainen. Pisteitä 163 -> 1-tulos. Vielä yksi ykköstulos puuttuu tk1-koularista. Piipaaminen vähensi pisteitä joka osiossa, mutta keskittyminen oli edellistä kertaa parempaa :).
Luoksepäästävyys 10
Paikkamakuu 7
Seuraaminen kytkettynä 9
Seuraaminen taluttimatta 8 1/2
Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 8 1/2
Luoksetulo 9
Seisominen seuraamisen yhteydessä 5
Estehyppy 8 1/2
Kokonaisvaikutus 9

Kuva: Sari Eskelinen

Kuva: Sari Eskelinen

Kuva: Sari Eskelinen
Viime viikonloppu meni agilityn SM -kisoissa talkoillessa. Viikonloppu täynnä Suomen parasta agilitya jonka kruunasi Novan veljen Kuuran ja Jonnan medi-luokan SM-voitto!


Nova kisaturistina